2009. június 18., csütörtök

Pilinszky János: Éjféli párbeszéd



Rendszeres esti olvasó vagyok, de vannak esték, amikor még az irodalomban sem érdeke
l az irodalom. Tegnap is, hogy, betegeskedtem, nem volt kedvem semmi "olvasmányra". Tanácstalanul álltam könyvespolcom előtt, mikor eszembe jutottak Szerb Antal szavai, miket 1944 koratavaszán mondott. Már semmit sem tudok olvasni, csak verseket. S egyetlen regényt, a Karamazovok-at.

Igen, ma este én is a Karamazovok-ból fogok olvasgatni, kicsit keresgélve, kicsit találomra.
S alig kezdtem lapozgatni a könyvben, máris megakadt a szemem az egyik bekezdésen. Egy "úri hölgy" beszél Zoszima sztarecnek önmagáról. A sztarec a keleti egyházban szent életű remete-szerzetest jelent, kit messzi vidékekről látogatnak az emberek, hogy elmondják neki bajukat-bánatukat, bűneiket. De mit is beszél ez az asszony? Azt mondja csapongva és hosszadalmasan, hogy sokszor már úgy érzi, megérett a valódi felebaráti szeretetre. Hogy kész elmenni a betegek és a nyomorultak közé, s ápolni őket. De aztán arra gondol, hogy hálátlanság esetén azonnal kedvét vesztené, s így a jóról való ábrándozása csak puszta képzelgés marad. S a sztarec? Mit felel erre a szent életű szerzetes?
Kíváncsian veszem észre, hogy válasza már nem is az asszonynak szól, hanem nekem magamnak. Én állok a szabad kolostorudvaron, s én vagyok az, akihez odahajol. Bizony, ez csak ábrándozás - mondja mindentudó, hirtelen gyengédséggel -, de csak ábrándozzál, hátha megszületik belőle a valódi, a tevékeny szeretet! Mert a tevékeny szeretetet félelmetes szakadék választja el az ábrándos szeretettől. Az ábrándos szeretet nyomot kíván hagyni a földön, s viszontszeretetre vár, méghozzá azonnali viszonzásra. Az igazi szeretet azonban hősies. Kész akár a vereségre is, hisz helye és ideje Istenben van.

De én nem hiszek, atyám, panaszkodik megint az asszony. Nem azt mondom, hogy Istenben nem hiszek, a jövő az, amiben nem tudok hinni. Kicsinyhitű vagyok - kesergi -, s ismét mintha az én kicsinyhitűségemnek is hangot adna.
S e kételyére, amilyen egyszerű, olyan igaz Zoszima válasza. Zoszimáé? nem, már nem is a sztarec az, aki ott áll a klastrom szeles udvarán. Dosztojevszkij beszél? Nem, már nem is az ő szavát hallom. A könyv betűiből egyszerre az Evangélium melege csap meg. Szeresd az embereket, tevékeny szeretettel szeresd őket hangzik a tanítás -, s akkor hinni fogod az örök életet is. Ezt a hitet egyedül a tevékeny szeretet adhatja meg az embernek. S közben törekedj a derűre. A szentek kivétel nélkül boldogok voltak. Beteszem a könyvet, s eloltom a lámpát. Most már tudom kivel társalgott Szerb Antal 1944 álmatlan éjféli óráiban.

Új Ember, 1961. december 24.

Nincsenek megjegyzések: