2016. augusztus 13., szombat

A lelke és a keze munkája is a citerában – Gáts Tibor




Évről évre találkozom vele a Mesterségek Ünnepén. Évről évre megállok előtte, és csak hallgatom, és hallgatom...és hallgatom... Picit irigykedem is. Imádom a hangszerének a hangját, de kezeim alatt talán sosem születnének ilyen csodás hangok. Ő azonban nem csak játszik a hangszeren, de készíti is őket.

Gáts Tibor 1949-ben született Kaposváron. 24 éves kora óta készít citerákat, ütőgordont. 1976-ban a Népművészet Ifjú Mestere, 1979-ben Népi Iparművész, és 1993-ban a Népművészet Mestere címet nyerte el.
Ezen kívül is számos díjat nyert már, többek között a nyíregyházi Országos Népművészeti Kiállítás Gránátalma" nívódíját, a debreceni Országos Népi Hangszerkészítő Pályázat I. díját, 1994-ben a Mesterségek Ünnepe Különdíját, vagy a szigetszentmiklósi Mestercitera díj Arany fokozatát. 2014-ben a Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetést kapta meg. Önálló kiállításai voltak például Budapesten, Jászapátiban, Ócsán, Kistarcsán, Kaposváron.
-         Azt sejtem, hogy miképpen kezd el valaki hangszeren játszani, de miért kezdi el őket készíteni is? És miért éppen a citera?
Gyermekkorom nagy részét falun, Balatonberényben töltöttem, ott nem volt alkalmam zenét tanulni. Középiskolába Kaposváron jártam- oda költöztünk vissza- ahol inkább a sportot, a vívást választottam. Tanulmányaimat a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen  folytattam. Ott láttam először citerát, egyik évfolyamtársam kiválóan játszott rajta. Megtetszett a hangszer, láttam, hogy nem túl bonyolult a citerajáték, gondoltam megpróbálkozom rajta játszani. Nem volt hangszerem, mivel gyermekkoromban sokat fúrtam  faragtam ( bolti játék híján ) játékainkat többnyire magunk barkácsoltuk, megpróbáltam citerát készíteni magamnak. Elsőre sikerült, de azért próbáltam még jobbat készíteni. Kb 5-6 citerám volt, már amikor egyik ismerősöm látva citeráimat, mondta, hogy van a Népművészet Ifjú Mestere pályázat, oda adhatnék be citerát. Be is adtam néhány hangszert és megkaptam a Népművészet Ifjú Mestere címet. Ettől kezdve sok kiállításon vettem részt, ahol sok díjat kaptam.
-         Olvastam, hogy munkáit a Nemzetközi Hangszervásáron is rendszeresen kiállítják Frankfurtban. Hogy került a kiállításra?
A frankfurti hangszerkiállításra a KONSUMEX Külkereskedelmi Vállalat vitt ki, rajtuk keresztül elég sok citerát eladtam, ami jól jött az igen csak csekély mérnöki fizetésem kiegészítéséhez. Aztán a TRIÁL Vállalat keresett meg hogy nekik készítsek citerákat. Ekkor otthagytam munkahelyemet a Mezőgazdasági Gépkísérleti Intézetet, és citerakészítő lettem, ami azóta is tart.
-          Szokott tanítani is? Vannak tanítványai?
Tanítványaim nincsenek, de aki hozzám fordul, azt ellátom tanácsokkal szívesen, nem titkolok semmit.
-         Minden évben megállok a Mesterségek Ünnepén a sátra előtt, és hallgatom a muzsikáját, a hangszereiben a lelke is benne van. A családjában érdeklődik valaki a mestersége folytatása iránt?
Feleségem szobrászművész, fiaink egyikünk szakmáját sem folytatják, teljesen más területen dolgoznak. (Már általános iskolás korukban megállapították és mondták is, hogy nagyon szép amit csinálunk, de ennél még egy vízvezetékszerelő is sokkal jobban keres.)
-         Idén is találkozhatunk Önnel augusztusban a Mesterségek Ünnepén?
A Mesterségek Ünnepén ott leszek, és még egy beszélgetés is lesz velem 21-én 17 h 30-kor.
Köszönöm szépen, a Budai Várban, a Mesterségek utcájában találkozuk!!
Gáts Tibor citerakészítő, népi iparművész, a népművészet mestere elérhetősége:
2481 Velence, Bogrács u. 14
www.zither.hu
gats@zither.hu
gatscitera@gmail.com

Németh Krisztina -EuroAstra
 

Nincsenek megjegyzések: